Krąg tematyczny "Poznajemy warzywa" składa się z pięciu konspektów realizowanych w ciągu jednego tygodnia; przeznaczony jest do pracy z dziećmi niesłyszącymi w nauczaniu zintegrowanym.
Krąg tematyczny: Poznajemy warzywa. Klasa pierwsza szkoły podstawowej, dzieci niesłyszące. Opracowała: surdopedagog mgr Ramona Migda
Każde zajęcia rozpoczynają się ćwiczeniami artykulacyjnymi i usprawniającymi aparat mowy. Ich zadaniem jest przygotowanie wszystkich mięśni twarzy do całodziennego wysiłku:
- nadymanie policzków i swobodne wypuszczanie powietrza przy zbliżonych wargach albo: kto dłużej będzie wypuszczał powietrze lub wypuszczanie powietrza jak lokomotywa - pulsacyjnie;
- wargi swobodnie, nabranie powietrza i swobodne wypuszczanie (jak motor);
- "rozciąganie" warg (szeroki uśmiech) i zaciskanie warg (całuski bez odgłosu);
- nabranie powietrza i przemieszczanie go z jednego policzka do drugiego;
- zęby zaciśnięte, otwieranie i zamykanie warg;
- wodzenie językiem po zębach - kółka;
- "wymiatanie" językiem z dołu i z góry jamy ustnej;
- podnoszenie brzegów języka - tworzenie "rurki"; w nagrodę dziecko może otrzymać rodzynkę;
- oblizywanie ust; aby zachęcić dziecko, można posmarować jego usta miodem;
- posyłanie całusów;
- dmuchanie przez rurkę w wodę z płynem do naczyń, tworzenie baniek;
- dmuchanie na małą piłeczkę (ćwiczenie w parach);
- przenoszenie drobnych elementów z miejsca na miejsce, np. papierowych warzyw z "talerza" do "kosza";
- dmuchanie na piórka, drobno pociętą bibułę itp.;
- wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami lub odwrotnie;
- naśladowanie odgłosów jadącego konia "kląskanie";
- odczytywanie samogłosek, czytanie ich długo, krótko, śpiewanie wysoko i nisko, w połączeniu ze znanymi spółgłoskami z zachowaniem nadanego tempa.
1. Temat dnia: Poznajemy warzywa z naszego ogrodu Cele operacyjne - dziecko:
- nazywa warzywa,
- samodzielnie określa kolor, kształt i segreguje wg poznanej cechy,
- odczytuje globalnie nazwę warzywa,
- samodzielnie dopasowuje etykietę do warzywa,
- nazywa wykonywane czynności w ogrodzie.
Środki dydaktyczne: etykiety z nazwami warzyw, kosze.
Przebieg dnia:
- Wycieczka do ogrodu.
Ponieważ dzieci w klasie pochodzą z różnych środowisk, dlatego warto zorganizować wycieczkę.
- Podczas wyjścia do ogrodu warto zwrócić uwagę dzieci na to:
- gdzie rosną warzywa,
- jaki mają kolor,
- jak się nazywają,
- jaka część warzyw jest jadalna,
- jak się je zbiera,
- jaki mają kształt;
Na przykład: marchew - pomarańczowa - długa - jadalny korzeń - wyrywamy; ziemniaki - brązowe - okrągłe - jadalna część wykopywana z ziemi - wykopujemy; pietruszka - biała - długa - jadalne zielona nać i korzeń - wyrywamy; burak - czerwony - okrągły - jadalny korzeń - wyrywamy.
- Podczas rozmów z dziećmi nauczyciel nazywa warzywa używając znaków ideograficznych i daktylografii , czyta ich nazwy z etykiet i przyczepia je do odpowiednich warzyw. W ten sposób dzieci oswajają się z nazwą warzywa, jego kształtem, kolorem. Następnie dzieci pomagają w pracach w ogrodzie, nazywając wykonywane czynności.
Na przykład nauczyciel pyta dziecko: Co robisz? Dziecko odpowiada: Wyrywam marchew. N. - Jaka jest twoja marchew? D. - Moja marchew jest pomarańczowa. N. - A ty co robisz? D. - Tu są ziemniaki, kopię je. N. - Czy dużo jest ziemniaków? D. - Tak. W ziemi jest dużo brązowych ziemniaków. Prowadząc rozmowy z dziećmi, nauczyciel używa głosu i języka migowego.
- Segregowanie warzyw według podanego kryterium: nazwy, koloru, kształtu.
Nauczyciel podnosi etykietę z napisaną nazwą warzywa, a wskazane dziecko wkłada odpowiednie warzywo do właściwego kosza. Wykonując te ćwiczenia, uczniowie utrwalają słownictwo, związane z nazwami czynności, kolorów; ponadto dzieci doskonalą odczytywanie mowy z ust.
- Powrót do szkoły.
Dzieci przynoszą do klasy dary jesieni z ogrodu i po zabiegach higienicznych odpoczywają, bawią się w kącikach zainteresowań. W tym czasie nauczyciel wraz z dyżurnymi przygotowuje wystawę z przyniesionych darów jesieni, do poszczególnych koszy przyczepia etykiety z napisanymi nazwami warzyw. 2. Temat dnia: Tańczące warzywa. Cele operacyjne - dziecko:
- dziecko rozpoznaje warzywa po smaku,
- poprawnie dobiera obie połowy warzywa,
- potrafi dorysować prawidłowo drugą połowę warzywa z zachowaniem kształtu,
- prawidłowo reaguje na zmianę rytmu muzyki,
- poprawnie czyta sylabami nazwy warzyw,
- tworzy zbiory o określonej liczbie elementów,
- poprawnie przelicza elementy w zbiorze.
Środki dydaktyczne: warzywa, tamburyno, kołatki, nagranie przygotowane przez nauczyciela, karty pracy. Przebieg dnia:
- Ćwiczenia artykulacyjne i usprawniające aparat mowy.
- Przypomnienie nazw warzyw - korzystanie z eksponatów zgromadzonych na wystawce. Dzieci po odczytaniu mowy z ust samodzielnie dobierają etykiety i poprawnie wymawiają nazwy warzyw, np. marchew, pietruszka, burak, pomidor, cebula, ziemniak, ogórek. Po wskazaniu któregoś z warzyw dziecko samodzielnie określa jego kolor i kształt.
- Zabawy z warzywami.
- "Jakie to warzywo?" - smakowanie warzyw.
Nauczyciel po umyciu warzyw kroi je na desce i daje dzieciom do smakowania. Każde dziecko próbuje warzywo i podaje jego nazwę. Następnie powtarzamy to ćwiczenie, ale dla utrudnienia zasłaniamy dziecku oczy. (Dzieci próbują tylko te warzywa, które nadają się do spożycia na surowo).
- "Gdzie jest druga połowa?".
Nauczyciel kroi warzywa na dwie połowy, miesza je, zadaniem dziecka jest odnalezienie obydwu połówek danego warzywa. Uwaga: Warto zacząć zabawę od wymieszania dwóch pokrojonych warzyw, systematycznie zwiększając ich liczbę.
- Dorysowanie przez dzieci drugiej połowy warzyw - praca samodzielna.
Dzieci otrzymują kartki, na których są rozpoczęte rysunki warzyw. Ich zadaniem jest dorysować brakującą połówkę. Jest to ćwiczenie na spostrzegawczość i orientację przestrzenną, co jest bardzo ważne, a zarazem trudne dla dziecka głuchego.
- "Tańczące warzywa" - zabawa ruchowa.
Dzieci zakładają na głowy opaski, do których są przyczepione połówki warzyw wycięte z papieru. Słuchając muzyki, poruszają się w odpowiednim rytmie, a na dźwięk tamburyna łączą się w pary. W parach naśladują "wzrost" warzyw. Następnie przy dźwiękach kołatki zmieniają partnera. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.
- Na tablicy są wywieszone ilustracje przedstawiające warzywa. Nauczyciel czyta nazwy zapisane na etykietach i dobiera podpisy do obrazków. Dzieci znakami ideograficznymi i w mowie, powtarzają nazwy warzyw i dzielą na sylaby. Następnie dobierają etykiety do warzyw przedstawionych na kartach pracy. Odczytują ułożony podpis.
- Praca domowa: Pokoloruj kontury warzyw odpowiednim kolorem, naucz się czytać daktylografią i samodzielnie pisać nazwy poznanych warzyw.
- Tworzenie zbiorów o podanej liczbie elementów z warzyw.
Dziecko otrzymuje od nauczyciela kartkę, na której jest narysowana pętla z jednym lub dwoma warzywami w środku, a obok niej jest zapisana cyfra. Jego zadanie polega na odczytaniu cyfry i dorysowaniu takiego warzywa, aby zbiór był jednorodny i liczył tyle elementów, ile wskazuje zapisana cyfra. W tabelkach dzieci mają podane nie wszystkie elementy, zadanie polega na uzupełnieniu - cyfry - ilości kresek /symboliczna liczebność zbioru/ lub zbioru warzyw do danej cyfry. 3. Temat dnia : Małe i duże warzywa. Cele operacyjne - dziecko:
- układa podpisy do ilustracji warzyw z rozsypanki literowej; samodzielnie zapisuje nazwy warzyw,
- czyta ze zrozumieniem polecenia,
- czyta zapis matematyczny,
- starannie wykonuje prace plastyczne.
Środki dydaktyczne: Obrazki warzyw, etykiety, litery z ruchomego alfabetu, karty pracy, liczmany, plastelina, znaki matematyczne.
Przebieg dnia:
- Ćwiczenia artykulacyjne i usprawniające aparat mowy.
- Sprawdzenie zadania domowego, pochwalenie za dobrze odrobione ćwiczenia.
Na tablicy przypięte są ilustracje warzyw i litery. Zadaniem dziecka jest ułożenie z rozsypanki literowej podpisu do poszczególnych obrazków warzyw. Dzieci mogą korzystać z wyuczonej daktylografii. /dla ułatwienia każde warzywo jest napisane w innym kolorze, jeżeli wywołane dziecko nie daje rady to na odwrocie znajdują się cyfry od 1do końca ilości liter w wyrazie i układając ich kolejność, a potem odwracając powstanie nazwa / Np. 1 2 3 4 5 6 7 P O M I D O R
- Praca samodzielna ucznia na kartach pracy.
Na kartach pracy zamieszczone są ilustracje z poznanymi warzywami. Zadanie dziecka polega na tym, że pod każdym obrazkiem samodzielnie musi napisać jego nazwę,/ zachowując kolejność liter w wyrazie oraz dbając o estetykę zapisu - kształt liter, mieszczenie się w liniaturze.
- Na tych samych kartach pracy dziecko koloruje warzywo zgodnie z jego rzeczywistym kolorem. Nauczyciel chcąc sprawdzić zrozumienie tematu i polecenie przez dzieci, podchodzi i pyta jakiego koloru teraz używa, jakie warzywo teraz kolorujesz. /dłuższe rozmowy zaleca się z dziećmi szybciej pracującymi aby wyrównać tempo i czas pracy pozostałych/
- Na następnej stronie karty pracy:
Na zajęciach w ogrodzie porównywaliśmy wielkości warzyw / etykiety z napisem duży - mały /Po wykonaniu, wspólnie z nauczycielem, ćwiczeń w segregowaniu warzyw według kryterium duży-mały dzieci samodzielnie muszą odczytać napis w tabelce i narysować odpowiedniej wielkości warzywo. Jest to ćwiczenie na sprawdzenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Duży- mały Duża marchew Mała pietruszka Mały pomidor Duża cebula Duży pomidor Mały ziemniak W ramach utrzymania higieny pracy proponuję zabawę ruchową lub kilka ćwiczeń rozluźniających.
- Ćwiczenia ramion - wahadło zegara przechylanie się na boki, swobodne wymachy rąk do przodu i do tyłu.
- Ćwiczenia wyprostne - chodzenie , a na sygnał schylamy się i zbieramy ziemniaki / dziecko udaje ,że w jednej ręce trzyma kosz a drugą zbiera ziemniaki/
- Wyrywanie marchewki- dzieci swobodnie poruszają się po klasie , na sygnał schylają się i oburącz wyrywają marchew
- Na koniec marsz zwykły i we wspięciu .
- Nauczyciel na tablicy umieszcza ilustrację na której jest 6 marchewek i 4 natki z "odgryzionymi" marchewkami. Zadaje dzieciom pytanie
Co tu się stało? Ile było wszystkich marchewek na początku? Ile jest zjedzonych marchewek? Ile zostało dobrych marchewek? Jak to zapiszemy? Po przeanalizowaniu wszystkich danych jedno z dzieci podchodzi do tablicy i zapisuje odpowiedzi na kolejno zadawane pytania. 10 - 4 = 6
- Zadanie polega na tym, że dzieci po odczytaniu cyfry i koloru mają pokolorować w rzędach odpowiednią ilość narysowanych warzyw, a następnie zapisać w postaci działania matematycznego to co zrobiły np:
4 czerwone buraki 3 żółte cebule 4+3 = 6 zielonych ogórków 2 pomarańczowe marchewki ........... /nazwa koloru nie jest napisana lecz zaznaczona barwą/
- Na tablicę nauczyciel przypina liczmany warzyw.
Dzieci mają za zadanie policzyć ilość warzyw i zapisać działanie, np.: 4 ziemniaki, 5 cebul 4 + 5 = 9 2 buraki 7 pietruszek .................. 1 marchew 5 ogórków .................... Chętne dzieci podchodzą do tablicy, przeliczają warzywa i odpowiednio zapisują na tablicy. Jeżeli mają problem z obliczaniem w pamięci obok tablicy stoi liczydło i w każdej chwili uczeń może z niego skorzystać.
- Dzieci otrzymują na kartkach formatu A4 narysowany kontur warzywa/ dla utrudnienia i sprawdzenia spostrzegawczości każde dziecko dostaje inny kontur warzywa/
Zadanie polega na wypełnieniu konturów plasteliną. Dziecko swoją pracę rozpoczyna od wybrania odpowiedniego koloru, zmiękczenia plasteliny i dokładnym wypełnieniu konturów. Po wykonaniu zadania dziecko podchodzi do stolika nauczyciela i dobiera odpowiednią etykietę do swojego warzywa, czyta ją, dzieli wyraz na sylaby, przykleja pod obrazek i umieszcza na tablicy prac plastycznych. Nauczyciel w podsumowaniu chwali za wykonanie prac. 4. Temat dnia: Na straganie. Cele operacyjne - dziecko:
- używa form grzecznościowych /dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję/,
- potrafi liczyć w zakresie 10 /z pieniędzy o nominałach 5, 2, 1/,
- nazywa i dobiera etykiety do warzyw znajdujących się na straganie,
- wie jak zachować się w miejscach publicznych: sklep-stragan, teatr,
- poznaje inne nazwy warzyw występujące w przedstawieniu,
- estetycznie wykonuje prace plastyczne,
- samodzielnie i wytrwale przelicza elementy zbiorów /skrzynki/,
- rozwiązuje proste zadania z treścią,
- starannie wykonuje ćwiczenia
- przestrzega zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.
Środki dydaktyczne: Stragan, skrzynki , kosze i tace z warzywami, kukiełki do przedstawienia "Na straganie", tekturowe pieniądze, karty pracy, etykiety z nazwami warzyw, laski gimnastyczne, kocyk.
Przebieg dnia:
- Ćwiczenia usprawniające aparat mowy.
- W klasie nauczyciel przygotowuje "stragan".
W skrzynkach, koszach i na tacach poukładane są warzywa. Nauczyciel pyta - co to jest? Dzieci odpowiadają: to jest sklep z warzywami. N: Tak to jest sklep z warzywami , ale można go inaczej nazwać jest to stragan, - nauczyciel wiesza na dachu etykietę "stragan" N: Co można kupić na straganie? D: Wymieniają nazwy warzyw i owoców, N: Zachęca do podpisania etykietami znanych warzyw,/ będzie to potrzebne podczas kupowania, /
- Dziecko wyszukuje jedną, spośród wielu przygotowanych etykiet, odczytuje znakami ideograficznymi, daktylografią i głosem, układa przy odpowiedniej skrzynce czy koszu,
- Nauczyciel staje za ladą straganu i zachęca dzieci do zabawy w kupowanie
Dzień dobry. Co podać? , dzieci używając form grzecznościowych i wciągając się do zabawy, ustawiają się w kolejce, nazywają swoje zakupy, płacą za zakupiony towar " pieniędzmi"/ nominały 1,2 ,5 -wycięte z tektury/, na skrzynce przypięta jest cena , a jeżeli dziecko chce kupić np. pomidor / 2 zł/ i marchew / 1 zł/ oblicza sobie na liczydle / stojącym obok straganu/ lub w pamięci ile razem zapłaci / 3 zł/ Jeżeli poda 5 zł ile dostanie reszty 5-3=2 lub ile trzeba zapłacić razem? Nauczyciel zaprasza do teatru pt. " Na straganie" Jana Brzechwy
- Przypomina jak trzeba się zachować w miejscach publicznych. Dzieci siadają na krzesełkach ustawionych w rzędach i oglądają przedstawienie.
- Po przedstawieniu nauczyciel pyta kto tam występował , czy znają nazwy wszystkich występujących warzyw , czy im się podobało?
- Etykietowanie znanych warzyw, czytanie globalne, daktylografią i znakami ideograficznymi. Pokaz nowych warzyw: seler, koper fasola kalarepa- ćwiczenia w czytaniu nazw ( globalne, daktylografia)
- Dzieci zakładają na głowy opaski z wyciętymi z kartonu "warzywami" i próbują samodzielnie odtworzy kilka scen z przedstawienia.
- Praca indywidualna na kartach pracy.
- " Zakupy na straganie"- kolorowanie obrazka kredkami ołówkowymi.
- Dobieranie etykiet -dziecko samodzielnie spośród wielu swoich etykiet podanych w kopercie, podpisuje znajdujące się w skrzynkach warzywa ,a na odwrocie samodzielnie pisze nazwy warzyw.
- "Ile jest?"- na obrazku pokolorowanym ,dziecko przelicza warzywa w skrzynce i podpisuje cyfrą / cyfrę ,znajdującą się w kopercie, przykleja obok skrzynki lub koszyka/.
- Dzieci otrzymują karty pracy na których są narysowane poszczególne sytuacje tematyczne . Takie same sytuacje są przedstawiane na tablicy dla przykładu. np.:
- / 2 duże czerwone pomidory i obok 3 małe pomidory.
Policz ile i podpisz. Ile jest? 2+3= 5 dziecko ma za zadanie samodzielnie zaobserwować różnicę między wielkością pomidorów i podpisać cyframi . Po wytłumaczeniu na tablicy dzieci uzupełniają swoje karty pracy. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych w oparciu o rysunki.
- / 5 cebul żółtych i 4 cebule ze szczypiorkiem. Ile jest?
- / dwa pęczki rzodkiewek po pięć w każdym. Ile jest? Itd.
Dzieci przebierają się w stroje gimnastyczne i wspólnie przechodzimy na salę gimnastyczną
- Ćwiczenia gimnastyczne.
- Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe.
Dzieci trzymają laski oburącz i biegają w różnych kierunkach z wymijaniem. Na sygnał dzieci zatrzymują się, opierając laskę na głowie po czym:
- idą na wspięciu na palcach,
- idą "gąsienicą"
- zatrzymują się w rozkroku i wykonują skłon w przód, tak aby laska wraz z nogami tworzyła literę A
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci trzymają laskę oburącz za końce. Na polecenie przechodzą przez nią jedną a potem drugą nogą. Przesuwając laskę za plecami wznoszą ją nad głową i do przodu. Powtarzamy ćwiczenie.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu.
Leżenie przodem, laska trzymana oburącz za końce:
- podnoszenie laski w przód i wytrzymanie,
- podnoszenie czoła laską, skłon tułowia w tył, ramiona nad podłogą zgięte w łokciach
- Ćwiczenia ożywiające.
Bieg w różnych kierunkach z omijaniem lub przeskakiwaniem przez leżące laski. Na sygnał każde dziecko zatrzymuje się przy najbliższej lasce.
- Ćwiczenia stóp.
Palce stóp obejmują laskę przy jednym jej końcu .Dzieci przesuwają się krokiem dostawnym po lasce od jednego do drugiego jej końca. Cały czas palce stóp podkurczone.
- Ćwiczenia mięśni brzucha.
Leżenie tyłem, laska w górze trzymana oburącz. Przekładanie nóg przez laskę do przodu i do tyłu.
- Ćwiczenia zręczności.
- Rozsypanka w dużych odległościach:
- stojąc ustawić laskę na podłodze i zanim upadnie złapać,
- kto potrafi utrzymać laskę jak najdłużej na dłoni lewej , prawej?
- Improwizacja ruchowa z laską:
- ruchy drwala,
- oszczepnika,
- zamiatacza ulic,
- cyrkowca,
- flecisty,
- florecisty.
- Ćwiczenia wyprostne.
Siad skrzyżny , laska z tyłu za plecami przesuwanie laski poziomo i skośnie" wycieranie pleców ręcznikiem"
- Ćwiczenia równowagi.
"chód po lasce"- ręce wzniesione w bok pomagają w utrzymaniu równowagi
- Bieg.
Dzieci dobierają się parami, stojąc jedno za drugim, wspólnie trzymają laski za ich końce. Na sygnał pojazdy wyruszają- dzieci biegają w różnych kierunkach lub po obwodzie koła. Tempo i rodzaj biegu mogą być dowolne lub kierowane przez prowadzącą. Po pewnym czasie dzieci zmieniają się rolami.
- Ćwiczenia zwinności.
"szermierka"- dzieci ustawione parami twarzą do siebie manipulują laskami- walka szermierzy.
- Ćwiczenia siłowe
Wykorzystanie ustawienia parami z poprzedniego ćwiczenia. Jedno dziecko w siadzie klęcznym na kocyku , drugie za pomocą lasek ciągnie współćwiczącego.
- Skoki- Dowolne przeskoki przez laskę- bokiem , przodem, tyłem .
- Ćwiczenia wyprostne.
Siad klęczny, laska trzymana za końce oburącz, wzniesiona w górę. Głęboki skłon tułowia w przód do ukłonu japońskiego, a następnie wyprost.
- Ćwiczenia stóp.
W siadzie laska ustawiona pionowo i trzymana oburącz. Wspinanie się po lasce palcami stóp w górę i schodzenie w dół.
- Ćwiczenia uspokajające.
Dowolny marsz i przyjmowanie pozycji:
- leżenie tyłem i położenie laski przy głowie, tak by razem tworzyli literę T,
- leżenie bokiem, położenie laski z prawej strony , tak by razem powstała cyfra 1,
- dzieci dobierają się czwórkami i układają kwadraty.
- Marsz w rytm muzyki i odłożenie lasek według wyznaczonych kolorów na miejsce.
Po skończonych ćwiczeniach przechodzimy do umywalni , myjemy ręce i buzie , wycieramy się i przechodzimy do klasy ubierać się.
- Dla utrzymania higieny dnia wychodzimy na spacer .
Podczas spaceru nauczyciel zwraca uwagę dzieci na pracę wykonywaną przez ludzi w ogrodzie szkolnym i w ogródkach przydomowych. Przypomina dzieciom nazwy czynności wykonywanych przez obserwowane osoby: co robi? - zbiera ziemniaki, a tu co robi? - wyrywa marchew itd., itp 5.Temat dnia: Sałatka warzywna. Cele operacyjne- dziecko :
- potrafi samodzielnie i bezpiecznie posługiwać się nożem,
- zna nazwy warzyw,
- potrafi samodzielnie określić kształt i kolor poszczególnych warzyw,
- zna zasady higieny przygotowywania posiłków,
- potrafi przygotować i zorganizować sobie warsztat pracy,
- nie przeszkadza innym podczas pracy z nożem,
- potrafi cieszyć się z własnoręcznie przygotowanego dania,
- chce poczęstować innych celem pochwalenia się swoją pracą,
- odczytuje mowę z ust i napis z etykiety,
- różnicuje dźwięki z otoczenia /stołówka, kuchnia/
Środki dydaktyczne:
- fartuchy, deski, noże, talerze, warzywa , etykiety
- przyprawy, majonez, miska, łyżka, widelce,
- taśma z nagraniem melodii szybkich, wolnych, o wysokich i niskich tonach , melodia i słowa piosenki "Na marchewki urodziny"
Przebieg dnia :
- Zajęcia odbywają się na stołówce szkolnej obok kuchni .
Aby przypomnieć dzieciom jak nazywają się warzywa , jak smakują, i jaki mają kolor nauczyciel nawiązuje do dni poprzednich /pokaz, etykietowanie nazw, przypomnienie znaków ideograficznych i daktylografii/ Dzieci znają z poprzednich lekcji smak niektórych warzyw w postaci surowej, dzisiaj ze względu na temat zajęć następuje pokaz i smakowanie tych warzyw po ugotowaniu. Co można zrobić z ugotowanych warzyw?
- Nauczyciel wraz z uczniami urządza stanowiska pracy.
Przed przystąpieniem do pracy należy zwrócić uwagę dzieci na:
- umycie rąk,
- ubranie fartuchów, które pomogą ochronić dziecięce ubrania przed ewentualnym zabrudzeniem.
- Następnie ustawiamy dzieci na stanowiskach pracy,
- aby praca szła sprawnie następuje podział pracy, / jeden kroi ziemniaki, drugi marchew itd./
- sałatka powinna być zrobiona estetycznie więc nauczyciel pokazuje sposób krojenia warzyw.
- Nauczyciel zwraca uwagę na porządek na stanowiskach pracy poszczególnych uczniów.
- W międzyczasie słychać odgłosy z kuchni ,dzieci nasłuchują je i próbują określić co to było? /np. spadający nóż, dźwięk opadającej pokrywki, gwizdek czajnika, praca miksera/
- Gdy już wszyscy skończą krojenie składamy wszystkie warzywa do dużej miski i następuje mieszanie składników i przyprawianie sałatki,
- Podczas gdy nauczyciel miesza sałatkę każde dziecko sprząta swoje stanowisko pracy. Po sprzątnięciu stołów i narzędzi pracy dzieci idą do umywalni myć ręce.
- Wybrana grupa dzieci przygotowuje stół do spożywania posiłku. Nakrywa stół obrusem, kładzie serwetki i talerze. Podczas spożywania posiłku zwracamy uwagę na użycie form grzecznościowych" smacznego", "dziękuję".
- Podsumowanie pracy:
Nauczyciel chwali za bardzo dobrze wykonaną pracę, kulturalne zachowanie się i przestrzeganie bezpieczeństwa podczas pracy z nożem. Nagrodą za tę pracę będzie wpisanie ocen.
- Po skończonej pracy fizycznej dzieci bawią się w słuchanie muzyki .
Przy piosence "Na marchewki urodziny" dzieci odszukują wolną i szybką melodię oraz wysokie i niskie dźwięki. Znakami ideograficznymi pokazują udział występujących warzyw. Podczas słuchania nagrań wysokich i niskich tonów dzieci odpowiednio reagują na muzykę, i tak:
- tony niskie - dzieci schylają się i zbierają ziemniaki,
- tony wysokie - chodzą na palcach po wyznaczonym torze na podłodze świetlicy,
- przy wolnej melodii - turlają się po podłodze jak ziemniaki,
- przy szybkiej muzyce - podskakują jak wyrywane marchewki.
Zmiana melodii następuje w różnych odstępach czasu więc skupienie dzieci jest maksymalne.
- Po omówieniu kręgu tematycznego "Poznajemy warzywa" nauczyciel, zachęca dzieci do:
- samodzielnego przygotowania sałatki jarzynowej w domu,
- robienia samodzielnych zakupów na straganie,
- pomocy rodzicom w pracach w ogrodzie,
- wykonania inscenizacji teatralnej z poznanych warzyw,
- przekazania i nauczenia poznanych znaków ideograficznych rodzinie.
Ramona Migda Literatura.
- O. Perier "Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu".
- G.Demel "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola"
- K. Wlaźnik "Wychowanie fizyczne" Z. Semadeni " Matematyka"
|